Backstage Media |
- Sinterklaas is weer in’t land!
- Langs Decor en Rekwisiet
- Conny Mus Overleden
- OnAir OnLine: Bedenk een Format
- Stroomstoring op Mediapark
- OnAir OnLine: Het Begin van 9 Weken Stress
- Televisie is Puur Bedrog
- Cover Foto
- Paniek Achter de Lichtregeltafel
- Het Belang van Labelen
Sinterklaas is weer in’t land! Posted: 23 Nov 2010 11:45 AM PST Ieder jaar komt Sinterklaas aan in een stad in Nederland. Die ene zaterdag in november staat zo’n stad dan een dag lang op zijn kop als Pakjesboot 12 aanmeert in de lokale haven en Sinterklaas en zijn pieten door de straten richting het stadhuis lopen. Dit jaar was Harderwijk gekozen door de organisatie-piet en dus zagen de inwoners van Harderwijk een kleine week voor de intocht de wagens van Dutchview en United hun stadje in rijden. Deze twee bedrijven (in samenwerking met natuurlijk talloze lokale organisatoren) zijn voor het grootste deel verantwoordelijk voor het plannen, bedenken, regisseren en live uitzenden van de intocht. Hoeveel gaat er vooraf aan een uitzending van vijf kwartier? Maanden aan planning en een week bouwen in het gezellige havenstadje Harderwijk! Vanuit de opleiding AV Medewerker op het ROC in Hilversum mogen ieder jaar een aantal leerlingen mee naar het voorbereiden en uitvoeren van de intocht. Nu heb ik tijdens mijn tijd op het ROC behoorlijk wat klussen gedaan, zelfs in Ahoy gestaan, maar de intocht van Sinterklaas is natuurlijk wel een unieke ervaring. En natuurlijk niet te vergeten, ik krijg de kans om heel nauw samen te werken met een van de grootste facilitaire bedrijven van Nederland. Lang verhaal kort, dit was een klus waar ik me direct voor opgaf en waar ik uiteindelijk ook voor uitgenodigd werd. 11 november -- 2 Dagen tot Intocht Donderdagochtend. Om half zes begint mijn mobiel een vrolijk melodietje te produceren als teken dat ik toch maar eens moet gaan beginnen met wakker worden. Om zes uur springt vervolgens de radio aan en besluit ik toch maar eens uit bed te komen. Even scheren, douchen, stevig ontbijtje naar binnen werken en dan nog even een kwartiertje het ochtendnieuws kijken voordat ik om kwart over zeven richting het Mediapark vertrek. Vandaag gaan we volgens de planning om acht uur weg, maar het is altijd fijn om nog even een half uurtje bij te kletsen met je collega’s onder het genot van een lekker kopje thee (ben nooit zo’n koffie liefhebber geweest). En met de koude wind die buiten over het Mediapark raast is dat zeker geen overbodige luxe, aangezien het in de haven van Harderwijk waarschijnlijk nog vele malen kouder zal zijn. Na het kopje thee vertrekken we, netjes volgens de planning, om acht uur uit Hilversum met twee volle crew busjes en een materiaalwagen richting Harderwijk. Een kleine drie kwartier later komen we aan bij de compound tegenover het Dolfinarium, een soort thuisbasis tijdens de intocht die dienst doet als materiaal opslag, kantine en regie. Dan begint het uitladen van de materiaalwagen. Tientallen kisten met honderden meters triax kabel slepen we de wagen uit. In totaal zal er in de loop van die dag ruim 12 kilometer aan kabel door de stad getrokken worden om alle camera’s en speakers aan te kunnen sluiten. Het Bekabelen van Harderwijk Om het uitrollen van 12 kilometer kabel zo vlot mogelijk te laten verlopen was de stad onderverdeeld in drie vakken; Geel, rood en blauw. Vak geel staat voor de kabelroute van de regiewagen naar de haven waar pakjesboot 12 aanmeert. Deze kabels zijn bedoeld voor de twee camera’s op de steiger en de draadloze ontvangers langs de kade. Vak rood staat voor de kabelroute van de regiewagen naar het marktplein. Deze kabels zijn bedoeld voor de twee camera’s op de markt, de camera in de studio van Wiebertje en de draadloze ontvangers op het marktplein. Vak blauw staat voor de kabelroute langs de route van de haven naar het marktplein. Deze kabels zijn bedoeld voor de vijf camera’s langs de route en de verschillende draadloze ontvangers langs de route. Ik en drie andere collega’s waren verantwoordelijk voor het bekabelen van vak geel. Een route die voornamelijk door rustige straatjes liep en maar op twee punten over een straat heen moest. Het trekken van triax kabel is iets wat je over het algemeen in team verband doet. Afgezien van de talloze bochten waar zo’n kabel doorheen gaat zijn afstanden van meer dan honderd meter bijna niet meer te trekken voor één persoon. De kabel wordt dan simpelweg te lang en te zwaar. Ook om die reden werk je samen en trekken de mensen halverwege alvast een overschot aan kabel achter zich zodat de persoon aan het uiteinde minder gewicht hoeft te trekken. Het werk ging vrij vlot en tegen de tijd dat de lokale kerkklok twee uur sloeg lagen alle kabels richting de haven, langs de huizen, via een overspanning over de straat heen en in nette bosjes naast de kade. De eerste helft van de dag zat er op en afgezien van de kou en de harde wind viel het nog redelijk mee met het weer. Het was dan ook typisch dat ik net een opmerking maakte over het uitblijven van de voorspelde regen toen ik de eerste regendruppel voelde. De rest van de middag heeft het alleen maar geregend en op dat soort momenten ben je toch blij dat je ooit die waterdichte Northface jas hebt gekocht, want in die kou en nattigheid wil je niet staan met alleen je leren jas. Tegen een uurtje of half zes zat het werk voor die dag er officieel op. Ik, mijn collega’s, de compound en de rest van Harderwijk waren allemaal volledig doorweekt van de regen. Het was dan ook fijn eindelijk weer in het warme (en vooral droge) crew busje te kunnen klimmen. Pas tegen een uur of zeven was ik thuis. Ik heb gedouched, gegeten en lag nog voor negen uur weer in bed. Wat een dag. 12 november -- 1 Dag tot Intocht Eén van die leuke dingen van werken bij de TV is dat je dingen ziet die niet veel mensen zien, en dingen weet die niet veel mensen weten. Een voorbeeld van zo’n leuk weetje is dat de hele intocht van Sinterklaas ieder jaar van begin tot eind wordt gerepeteerd. Inclusief het aanmeren van pakjesboot 12 en het begroeten van Sinterklaas. Het is zoiets wat je waarschijnlijk alleen maar weet als je toevallig in de stad woont waar de intocht plaatsvind, maar het blijft een leuk weetje. Vandaag vindt in Harderwijk de generale repetitie plaats. Om twee uur zal zogenaamd de uitzending beginnen en wordt het hele draaiboek van scene één tot ‘Daag Sinterklaasje’ doorlopen. Mochten er nog dingen fout gaan dan weten we dat in ieder geval voordat de hele handel live op TV komt. Tot die tijd moeten er nog wat dingetjes worden klaargemaakt, want ik en mijn collega’s stonden om acht uur al weer in Harderwijk door te nemen wat er die dag nog allemaal moet gebeuren. Eén ding had ik in ieder geval al gezien toen we Harderwijk binnen reden. De triax kabels die we de vorige dag zo netjes langs de kade hadden opgebost lagen nu allemaal met plug en al in het water. Op zo’n moment is het maar hopen dat de kabel nog werkt en niet vervangen hoeft te worden, anders moet er zo een paar honderd meter kabel weggehaald en opnieuw neergelegd worden en dat was niet ingepland voor vandaag, laat staan morgen. Dus voor er ook maar iets anders gedaan werd gingen we even kijken bij de kade om te zien wat precies de schade was. De pluggen van de kabels hingen allemaal netjes naast elkaar in het water, duidelijk met opzet door iemand gedaan. Waarom iemand zoiets zou doen is mij een raadsel, maar gelukkig deden alle kabels het nog en werd de planning dus niet heel ernstig verstoord. Vliegende Keep Tijdens de lunch kregen alle camera posten een assistent toegewezen. Als camera assistent doe je, tijdens een uitzending, in principe niets meer dan kabels vasthouden en statieven dragen. Belangrijker dan je denkt, de cameraman moet zich immers focussen op het maken van mooie plaatjes en heeft geen tijd of zin om steeds een kabel aan de kant te trappen. Ook bij het verplaatsen van positie A naar positie B moet het statief gedragen worden, de cameraman heeft immers al een loodzware camera op zijn schouder. Wij als ROC’ers zijn daar natuurlijk uitermate geschikt voor en iedereen kreeg dan ook een camera positie toegewezen waar hij mocht helpen. Behalve ik. Nee, voor mij was een speciaal baantje bedacht, namelijk de vliegende keep. De persoon die constant naar de portofoon luistert, de persoon die bij de eerste tekenen van problemen al met een oplossing moet komen aanzetten. Dat was dus mijn taak. Voor de stoet uitrennen om te checken of één van de camera posities nog iets nodig heeft en reageren zodra er ergens problemen zijn. Dat had wel als voordeel dat ik de hele repetitie grotendeels kon zien tenzij er problemen ontstonden. En gelukkig ging alles tijdens de repetitie zo goed als maar gehoopt kon worden! 13 november -- Dag van de Intocht Omleiding. Niet parkeren in het centrum. Dranghekken staan al ver voor de haven langs de weg. Sleepwagens rijden af en aan het centrum in en langs de kade bivakkeren de eerste gezinnetjes met hun kinderen al om maar niets te missen van Pakjesboot 12. Het is al flink bedrijvig in Harderwijk om acht uur ’s ochtends. Voor ons is er tot 12 uur weinig te doen. Er liggen ditmaal geen kabels in het water en afgezien van een paar matjes die neergelegd moeten worden zijn het voornamelijk de regie en de camera mensen die druk zijn met voorbereiden. Gelukkig is de lokale Bakker Bart de beroerdste niet en zitten we daar lekker warm te wachten en vragen zo nu en dan eens over de porto of er nog iemand hulp kan gebruiken. Het antwoord blijft de hele ochtend het zelfde; nee. Eigenlijk zijn er op de meeste plaatsen al te veel man aan het helpen. Pas om half twaalf is het voor iedereen tijd om zijn positie in te nemen. Voor mij betekend dat richting de kade waar ik mooi vanuit mijn VIP plekje op de steiger kan meegenieten van de intocht. De stad is inmiddels volgelopen met mensen. Langs de dranghekken staan honderden ouders en kinderen te wachten op een blik op de goedheiligman. Langs de kade staan verschillende scholen en verenigingen die allemaal hun kunstje willen tonen aan Sinterklaas. Het is een gezellige drukte, al ben ik toch blij dat ik die drukte grotendeels mag vermijden dankzij de gele crewbadge die om mijn nek bungelt. Paniek! Klokslag twaalf uur begint de uitzending en is Harderwijk live op de TV te zien voor miljoenen Nederlanders. Net als tijdens de repetitie kijk ik stilletjes mee op de steiger hoe de presentator en de burgemeester als twee kippen zonder kop staan te kijken naar een brug waar nog geen speedboot doorheen past. Zelfs als de stoomboot al lang en breed in zicht is voor de honderden mensen langs de kade staan deze twee zich nog steeds af te vragen waar Sinterklaas nou blijft. Oh, wat stom! Ze stonden de verkeerde kant op te kijken! Ach dat kan gebeuren. Alles gaat zoals het moet gaan en terwijl Pakjesboot 12 begint met aanmeren hoor ik over de portofoon dat er geen signaal meer is bij camera acht. Mogelijke kabelbreuk, niet onrealistisch met zoveel mensen in de stad. Desondanks geen grote ramp, er hangt bij die positie immers een reserve kabel. Maar een halve minuut later hoor ik dat ook die niet lijkt te werken. Dubbele kabelbreuk? Dat zou behoorlijk vervelend zijn en dat is dan ook meteen mijn teken om maar eens iets te gaan doen. Helaas voor mij ligt camera positie acht een behoorlijk eindje lopen van de kade. Onderweg merk ik hoe gezellig het schijnbaar is langs de route. Aangezien ik over de route mag lopen krijg ik (tot mijn eigen schaamte) regelmatig sinterklaasliedjes toegezongen. Ook de aan het eind van de dag wel bekende ‘Sinterklaaaas! Oh u bent Sinterklaas niet…’ hoorde ik vrij veel. Eenmaal aangekomen bij positie acht blijkt alles gelukkig alweer te werken. De paniek om de reserve kabel was een vals alarm. Afbreken De rest van de intocht verliep goed. Sinterklaas maakte zijn tochtje door Harderwijk en kreeg van de kinderen op het marktplein nog een paar liedjes, waarschijnlijk in de hoop dat ze dan extra cadeautjes zouden krijgen. Terwijl Harderwijk langzaam weer leegliep werd de crew in het gemeentehuis getrakteerd op een lekker bakje snert. En geloof mij dat gaat er wel in na zo’n dag. Voor de bezoekers van Harderwijk en de rest van Nederland is de intocht dan al weer voorbij. Voor ons begint dan echter pas het echte werk., het hele handeltje mag namelijk weer worden afgebroken. 12 kilometer kabel weer netjes oprollen en inladen, het liefst voor zes uur die zelfde avond. Met de hulp van elk crewlid, inclusief alle cameramensen, hebben we heel Harderwijk weer ontdaan van 12 kilometer kabel in minder dan zes uur want om half vijf die zelfde avond ging de laadklep van de laatste materiaalwagen dicht. Een kleine week zijn we bezig geweest om Harderwijk voor te bereiden op de intocht en nog geen zes uur na de uitzending is alles, inclusief de compound, al weer weg. Now that’s teamwork! Via deze weg wil ik iedereen bij Dutchview bedanken voor een geweldige ervaring. In het bijzonder Bas en Jan die ondanks het drukke schema toch iedere keer maar tijd bleven maken voor de vragen van ons ROC’ertjes. Bedankt jongens! Oh en natuurlijk Bram van der Vlucht omdat ie het hem toch ieder jaar maar weer flikt. Dat je nog vele jaren mag meelopen! Video Playlist van de Generale Repetitie Verslag over de Generale Repetitie door Sinterplaza Meer over dit onderwerp:
|
Posted: 08 Sep 2010 03:22 AM PDT Studiodeuren die normaal gesloten blijven, stonden dit weekend wagenwijd open op het Mediapark tijdens de Open Studio Dagen, een onderdeel van ZAPPcity. Duizenden mensen maakten een rondje langs de glitter en glamour van de televisiewereld.
Vanaf startpunt Beeld en Geluid tot het historische Heideheuvelcomplex konden bezoekers een rondje maken langs de diverse locaties, waar van alles te doen was. Live-radiouitzendingen, decors van TV programma’s, de collectie ‘props’ (rekwisieten), allerlei workshops, de generale repetitie van de Voetballer van Het Jaar, advies over haar en make-up, en ga zo maar door. Op parkeerdak A werd tussendoor nog het NK Kussengevecht gehouden. In studio 20 van Dutchview kwamen nogal wat bezoekers af op de fotoshoot van Hebbes Casting, een bureau dat altijd op zoek is naar nieuwe gezichten. Tientallen meisjes lieten zich fotograferen. In Studio 20 verzorgde Herman Dumer (bekend van ‘dagjetelevisiemaken.nl’) een gratis workshop soapmaken. Ook konden bezoekers zelf een poging wagen tot televisie maken tijdens de workshop ‘Maak Je Eigen Speelfilm’. De enorme decorbouwhallen en de duizenden rekwisieten trokken eveneens veel bekijks. Bij United Decor waren de decors van beroemde televisieprogramma’s te zien, waaronder die van ‘Sesamstraat’ en de ‘TV Kantine’. In Studio 23 van Omroep Max konden de bezoekers zelf ervaren wat het is om voor de camera te staan. Bron: De Gooi en Eembode / Foto: Studio Kastermans Deel dit artikel:Meer over dit onderwerp:
|
Posted: 20 Aug 2010 01:00 PM PDT RTL verslaggever Conny Mus is op 20 augustus 2010 overleden aan een hartaanval. Mus deed sinds de oprichting van RTL verslag vanuit het Midden Oosten en is in de loop der jaren het gezicht geworden voor verslaggeving vanuit Jeruzalem. Conny is 59 jaar geworden. Allereerste begin Icoon Voor de leeuwen 1300 keer Bron: RTL Nieuws Het doet me altijd goed om te zien hoe RTL de dood van hun langst meelopende collega’s niet zomaar beschouwd als een item voor het reguliere nieuws. Net als bij de dood van Stan Storimans in 2008 staat RTL weer uitgebreid stil bij de dood van een icoon en wordt het harde (en soms onmogelijke) werk van Conny Mus door velen gerespecteerd. Niet alleen door personeel van RTL Nieuws, ook talloze buitenlandse verslaggevers hebben Conny bedankt voor de toewijding en het doorzettingsvermogen dat hij op elke locatie liet zien. Tragedies als deze tonen als geen ander hoe hecht de televisie wereld is. Laten we hopen dat dit nooit veranderd. Deel dit artikel:Meer over dit onderwerp:
|
OnAir OnLine: Bedenk een Format Posted: 04 Aug 2010 02:11 PM PDT Zoals je eerder hebt kunnen lezen is het project OnAir OnLine verdeeld over tien teams en omdat een productie meer is dan alleen filmen en bewerken bestaat elk team uit minstens twee AV’ers (Audio/Visueel), JP’ers (Junior Producer) en MV’er (Media Vormgever). De AV’ers zijn tijdens het project verantwoordelijk voor de technische uitvoering van de uiteindelijke productie. Niet alleen zijn ze eindverantwoordelijken voor de kwaliteit van het beeld, geluid en licht, de AV’ers werken ook aan de eindmontage van het filmpje. De JP’ers organiseren de hele productie. Als producers zijn zij verantwoordelijk voor het regelen en bijhouden van draaidagen, filmlocaties, interviews, het uitwerken van een format en een overzicht maken van eventuele uitgaven. Ook treden ze tijdens het filmen vaak op als regisseur. Tijdens de montage zullen de JP’ers ook de vorderingen bijhouden en suggesties geven. De MV’ers zijn verantwoordelijk voor alle grafische elementen van het project. Denk hierbij aan het programma logo, een website, flash animaties, enzovoort. Aan hen de taak om het programma een passende uitstraling te geven en deze uitstraling door te trekken naar de website en de poster. Brainstormen Met een team van zeven man (3 AV’ers, 2 JP’ers en 2 MP’ers) waren we het kleinst van de tien OnAir OnLine teams. Maar wat we niet hadden aan mankracht maakte we goed met wilskracht en inzet. En zo zaten we vanaf de allereerste dag met elkaar om de tafel om te bespreken waar ons programma over zou gaan. Omdat het programma jongeren moet aanspreken kwamen we al snel op het onderwerp ’school’ en ‘opleidingen’. Enige probleem, je wordt op TV al dood gegooid met programma’s over verschillende beroepen en opleidingen. De uitdaging was dus om een format te verzinnen waarbij we vanuit een heel nieuw perspectief met het onderwerp ‘opleidingen’ om gaan. Na een hoop ideeën direct naar de prullenbak te hebben verwezen kwamen we als team terecht op het volgende idee. Wat nou als we gewoon met een camera de straat op gaan, willekeurig mensen aanspreken en vragen welk beroep ze uitoefenen? Kom je een leuke beroep tegen dan lopen we een dagje met die persoon mee en geven we de kijker informatie over dat beroep en welke opleiding je moet doen om daar te komen. Als je tientallen mensen op straat interviewt moet er toch minstens één persoon bij zitten die een super interessant beroep heeft dat jongeren interesseert. En als je ze dan ook nog op hun favoriete beroep laat stemmen heb je een uniek format. Zo gezegd zo gedaan. Maar iedereen die in de televisie wereld werkt weet dat TV zo nep is als het maar kan. Daadwerkelijk de straat op gaan en hopen dat we iemand tegenkomen met een leuk beroep is behoorlijk riskant als je het hele handeltje over negen weken moet inleveren. En dus gingen we op jacht naar een onderwerp voor de pilot aflevering. De Luchtmacht Al snel kwam één van de JP’ers met een geweldig voorstel om een item te draaien over het F-16 Demoteam. Hij kende iemand die voor de luchtmacht werkt en kon via via wel een interview regelen met één van de teamleden. Dit was natuurlijk een gouden kans. Mogen draaien bij de luchtmacht lukt niet zomaar iedereen, zeker niet een stel broekies op een media opleiding. Het was dan ook een kans die we met beide handen vast grepen. Na veel mailen en bellen met de luchtmacht wisten we een afspraak te maken op vliegbasis Leeuwarden. We zouden daar een dag lang mogen draaien, inclusief een interview en een vlieg demonstratie van het demoteam. Tips Hoe die draaidag is verlopen zul je binnenkort kunnen lezen op Backstage Media. Tot die tijd wil ik nog wat tips delen voor iedereen die op dit moment misschien met OnAir OnLine bezig is, voornamelijk over het bedenken van een format. Het spreekt voor zich, maar probeer origineel te zijn. Alles over school, opleidingen, beroepen enzovoort is de afgelopen jaren al enorm veel voorbij gekomen in OnAir OnLine en ook wij kwamen erachter dat ons originele helemaal zo origineel niet was. Doe goed onderzoek voordat je je vastlegt op je format. Wees bereid compromissen te sluiten. Zoals ik al zei waren wij met zeven man het kleinste team, er waren ook teams van twaalf man. Als je het met zoveel mensen unaniem eens probeert te worden dan zit je te vergaderen tot diep in de nacht. Zelfs als je een idee niet ziet zitten moet je bereid kunnen zijn je eigen plannen naast je neer te leggen, ook al denk je dat ze beter zijn dan de rest. Weet wat wel en niet kan. Dit geld zeker voor de AV’ers in het team. De Junior Producers hebben er een handje van om met ideeën te komen die technisch niet haalbaar zijn. Ten minste, niet met de apparatuur die je op school tot je beschikking hebt. Beloof geen dingen die je niet waar kan maken en check desnoods bij een leraar of bepaalde dingen haalbaar zijn of niet. Analyseer je teamgenoten. Het is verstandig om vanaf de eerste dag met een kritische blik naar je teamgenoten te kijken. In negen weken tijd kun je goede vrienden worden maar je moet problemen aan kunnen zien komen. Als je op de eerste vergadering al merkt dat er één of twee mensen bij zitten die er met de pet naar gooien houd die personen dan extra in de gaten en spreek ze er tijdig op aan voordat er dingen fout gaan. Negen weken lijkt lang, maar het is heel kort. Mensen die hun deadlines missen kun je echt niet gebruiken als je een strak schema hebt. Jobhoppers Online Jobhoppers, ons uiteindelijke programma, heeft ook een eigen website die is ontworpen door de Media Vormgevers van ons team. Je kan de website hier bezoeken. OnAir OnLineDeel 1: Het Begin van 9 Weken Stress Meer over dit onderwerp:
|
Posted: 30 Jun 2010 10:21 AM PDT In de nacht van zaterdag op zondag heeft zich een stroomstoring voorgedaan op het Media Park in Hilversum. De aanlevering van de stroom voor de zogenoemde blauwe groep is onderbroken. Delen van gebouwen op het Media Park zaten daardoor zonder stroom vanaf 0.30 uur. Het verbindingencentrum Media Gateway wordt gevoed door een andere groep, waardoor deze niet is getroffen. Omstreeks 2.30 uur hebben eigenaar TCN en energiebedrijf Nuon het probleem hersteld. Voor zover bekend hebben kijkers en luisteraars geen hinder van de storing ondervonden. In april was er ook al een storing met de electriciteitsvoorziening. Een groot deel van de internetsites van de publieke omroep werd toen getroffen. Er was ook een storing van zo’n twintig minuten bij diverse tv-zenders. Het signaal naar de kabelaars was weggevallen. Bron: Broadcast Magazine
Meer over dit onderwerp:
|
OnAir OnLine: Het Begin van 9 Weken Stress Posted: 12 Jun 2010 05:08 PM PDT De traditionele afsluiting van elk schooljaar en zonder twijfel de meest drukke periode voor de leerlingen is absoluut het eind-project ‘OnAir OnLine’. Tijdens dit project worden alle leerlingen van de opleidingen AV Medewerker, Junior Producer en Media Vormgever door elkaar gehusseld en verdeeld over een aantal groepjes. In de komende weken zal ik meerdere berichten schrijven over OnAir OnLine en hoe de afgelopen negen weken voor ons zijn geweest. Doe jij nu het eerste jaar van de media opleiding in Hilversum en staat OnAir OnLine voor de deur dan kan ik je aanraden de berichten eens door te lezen, er staan namelijk een hoop tips in die je kan gebruiken om het project goed door te komen. Wat is OnAir OnLine? In teams van 8 tot 10 mensen is het de bedoeling dat we een crossmediaal format moeten bedenken, produceren en uitvoeren. Een crossmediaal format is een programma idee dat gebruik maakt van meerdere media (zoals internet, TV, etc) en per medium in verbinding staat met een ander medium. Voor OnAir OnLine moet er een pilot aflevering van minimaal 10 minuten geproduceerd worden en een website die het format en het programma ondersteund. Ook moeten de vormgevers in ieder team hun vaardigheden gebruiken om een aantrekkelijk logo, flash animaties en een promotionele poster te maken. Tegen het eind van het project zal het programma worden gepresenteerd voor een vakjury. Deze jury bestaat uit mensen die al jaren in het media vak werken en dus goed kunnen beoordelen hoe goed het programma is uitgewerkt. Op basis van de beoordeling van deze jury kunnen programma’s genomineerd worden voor verschillende prijzen, genaamd Rocky’s, die worden uitgereikt op de gala avond op de laatste schooldag van het jaar. Er zijn prijzen te winnen op verschillende punten, namelijk;
Mocht het nog niet duidelijk zijn, dit is dus absoluut geen makkelijk project. Samen kunnen werken is absoluut een must en je zult bereid moeten zijn om lang voor en na je officiële schooltijden aan je programma te werken. Je zult uiteindelijk ook je verhaal doen aan een vakjury van mensen die werken bij bedrijven waar je misschien later stage wil lopen. Hier een goede indruk achter laten is dus enorm belangrijk. Je werkt niet alleen aan dit project voor een goed cijfer of een leuke prijs, maar ook voor je toekomst. Jouw inzet in dit project kan mogelijk je volgende stage of zelfs werkgever bepalen. Het Begin van 9 Weken Stress In het volgende bericht over OnAir OnLine zal ik het gaan hebben over het tot stand komen van ons team, het bedenken van het format en hoe we ongetwijfeld het stoerste item van dit jaar wisten te bemachtigen. Naast de tien minuten durende aflevering moet er ook een promo gemaakt worden die dient als een reclame spotje voor je programma. Dit bericht ga ik dan ook afsluiten met de promo van ons uiteindelijke programma; Jobhoppers. Hou de site in de gaten voor meer berichten over OnAir OnLine! OnAir OnLineDeel 1: Het Begin van 9 Weken Stress Meer over dit onderwerp:
|
Posted: 21 May 2010 03:24 PM PDT Chroma key is één van vele manieren waardoor je als trouwe kijker volledig voor de gek gehouden wordt, maar er zijn ook andere voorbeelden. Zo kwam ik de onderstaande foto, van een opname voor Wegmisbruikers, op internet tegen. Hij was te leuk om voorbij te laten gaan, dus bij deze. Deel dit artikel:Meer over dit onderwerp:
|
Posted: 18 May 2010 12:48 PM PDT In een ver ver verleden, zo’n drie tot vijf jaar geleden, was ik vaak te vinden in Dierenpark Amersfoort. Naast mijn passie voor media heb ik namelijk een nog grotere passie voor tijgers. Ik was daar dus ook vaak te vinden met mijn camera in de aanslag. In de loop der jaren heb ik een redelijke collectie foto’s opgebouwd waarvan een groot deel te vinden is op mijn DeviantART pagina. Begin maart kreeg ik een mailtje van een Duits weekblad met de vraag of ze één van mijn foto’s mochten gebruiken voor de cover van hun volgende uitgave. Uiteraard heb ik terug geantwoord dat het een eer zou zijn als er één van mijn foto’s op de cover van een tijdschrift terecht komt. Het mailtje werd verstuurd en na een tijdje was ik het al weer vergeten. We spoelen door naar afgelopen maandag en wat ligt daar op de mat? Een uitgave van het Duitse tijdschrift met mijn mooie tijger foto op de voorkant en mijn naam op de eerste pagina. Als mijn dag verpest zou zijn geweest dan zou één blik op dat tijdschrift hem weer goed gemaakt hebben. Dus bij deze even mijn bedankje aan Feng Shui Aktuell voor het gebruiken van mijn foto! Deel dit artikel: |
Paniek Achter de Lichtregeltafel Posted: 05 Apr 2010 09:14 AM PDT Zoals vaste lezers inmiddels wel zullen weten zijn er een hoop evenementen binnen de school waarbij de afdeling Media een handje helpt. Zo hebben we afgelopen jaar het licht en geluid verzorgd voor de examen opdracht van de afdeling Mode. Ook tijdens de verschillende open dagen van het ROC verzorgen we op meerdere plaatsen in de school voor licht en geluid. Zo is er ook ieder jaar een vast terugkerend evenement van de afdeling Leisure. De jongens en meiden die deze opleiding volgen worden uiteindelijk opgeleid tot Leisure & Hospitality Host. In principe zijn deze mensen verantwoordelijk voor het entertainment in vakantie parken, hotels, pretparken en zo voort. Eén van de opdrachten die ieder jaar terug komt is het organiseren en opvoeren van een musical. Media verzorgt hierbij het licht en geluid op het podium in de kantine. Vorig jaar heb ik, vanaf de zijlijn, een klein stukje van de opdracht gezien. Ze voerde toen de musical Moulin Rouge uit. Dat jaar waren er voor de mensen van media, onder andere, redelijk grote problemen met de muziek omdat er een CD werd aangeleverd die de CD speler niet lekker vond. Uiteindelijk was dat probleem vijf minuten voor aanvang opgelost, maar er is behoorlijk wat gezweet die avond. Dit jaar was het de musical Grease en werd ik samen met een klasgenoot uitgekozen om het hele licht en geluid op te bouwen en uit te voeren. Een vrij grote verantwoording waarbij van mij werd verwacht dat ik met beperkt materiaal een lichtplan uitwerk, opbouw en uitvoer. Samen met nog twee andere uit de klas zijn we vanaf 08:30 bezig geweest het podium op te bouwen en kregen dit, na een vervelend probleem met het bewegend licht, uiteindelijk net op tijd aan de praat voor de generale repetitie. Tijdens de generale repetitie kreeg ik een spoedcursus lichttafel bedienen. Het omgaan met conventioneel (vast) licht is niet zo moeilijk. Kwestie van een schuif open en dicht trekken. Het programmeren van het bewegend licht is echter nog best lastig als je het nog nooit hebt gedaan. Zeker als dit moet gebeuren tijdens de generale repetitie. Na ongeveer een half uurtje te hebben gekloot met de licht tafel had ik wel redelijk door hoe de basis werkte. We hadden inmiddels de meeste effecten voor tijdens de show al voorgeprogrammeerd, maar we miste nog een flitsende opening die bij de intro muziek paste. Dus terwijl de acteurs zich aan het omkleden waren maakte wij nog even een mooie lichtshow voor het begin. Het resultaat daarvan kun je hieronder zien. Ervaren licht technici zullen ongetwijfeld hun neus ophalen voor zo’n simpel stukje licht maar ik was al lang blij dat het allemaal goed ging. Er is nog veel te leren op dat gebied. Uiteindelijk is het een hele geslaagde avond geworden. De show ging goed, het geluid ging goed en het licht ging goed en dus waren we allemaal ruim tevreden over de uitkomst. Ik vond na afloop nog een paar filmpjes van het optreden. Veel plezier met de herbeleving van Grease! Meer over dit onderwerp:
|
Posted: 23 Mar 2010 07:19 AM PDT |
You are subscribed to email updates from Backstage Media To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
0 comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.